The Acting in Group of Teachers as Possibility of Resignification of the Interpretation about the Writing Language
Read full paper at:
www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?PaperID=51604#.VHJ_I2fHRK0
www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?PaperID=51604#.VHJ_I2fHRK0
Author(s)
Front of the possibility of acting with the teachers
who teach in schools of Early Childhood Education for children aged six
years, about the re-siginification of the understanding of writing
language and of the importance of the child in this age group establish a
positive relationship with this mode of language, was developed in
2011, a project linked to the Teaching of UNESP titled
“Depathologization learning of the writing and inclusive education:
reflections and actions of the teacher of Early Childhood Education”.
This project aims to identification of the actions, in the classroom, of
the patologization and subsequent implementation of actions
depathologization writing by teachers’ actions, considering the
increasingly early systematization of formal education of this kind of
language in kindergarten. To this end, procedures that characterize the
collaborative methodology are adopted. Throughout the methodological
course, the engagement of the teachers, of the coordination and of the
direction was valued, which seemed to favor both the formation, as the
maintenance of the group, were very important aspects to ensure the
interaction between its members and the common interest in the
reflection about the topic in question. This paper focuses attention on
whether thematic axes highlight during the initial survey of the
expectations of teachers subsequently addressed in theoretical and
reflective meetings leading up to identification of actions the
patologization and/or of the proposition of the actions
despatologizadoras of the learning of the writing, and in what refers to
the way they are addressed.
Cite this paper
Girotto, C. , de Castro, R. , de Vitta, F. and
Cicilino, J. (2014) The Acting in Group of Teachers as Possibility of
Resignification of the Interpretation about the Writing Language. Creative Education, 5, 1834-1841. doi: 10.4236/ce.2014.520204.
[1] | Abaurre, M. B. (2001a). Os primeiros sinais. In M. B. Abaurre, R. S. Fiad, & M. L. Mayrink-Sabinson (Eds.), Cenas de aquisição da escrita: O sujeito e o trabalho com o texto (2nd ed., pp. 175-184). Campinas, SP: Mercado de Letras. |
[2] | Abaurre, M. B. (2001b). Dados da escrita inicial: Indícios de constituição da hierarquia de constituintes silábicos? In C. L. M. Hernandorena (Ed.), Aquisição de língua materna e de língua estrangeira: Aspectos fonético-fonológicos (pp. 63-85). Pelotas: EDUCAT. |
[3] | Abaurre, M. B., Fiad, R. S., & Mayrink-Sabinson, M. L. (2001c). Em busca de pistas. Cenas de aquisição da escrita: O sujeito e o trabalho com o texto (2nd ed., pp. 13-36). Campinas, SP: Mercado de Letras. |
[4] | Berberian, A. P. (2003). Princípios norteadores da avaliação clínica fonoaudiológica de crianças consideradas portadoras de distúrbios de leitura e escrita. In A. P. Berberian, G. A. Massi, & A. C. Guarinello (Eds.), Linguagem escrita: Referenciais para a clínica fonoaudiológica (pp. 11-38). São Paulo: Plexus. |
[5] | De Lemos, C. T. G. (1982). Sobre aquisição da linguagem e seu dilema (pecado) original. Boletim da Abralim, 3. |
[6] | Franchi, C. (1992). Linguagem: Atividade constitutiva. Cadernos de Estudos Linguísticos, 22, 9-39. |
[7] | Geraldi, J. W. (1996). Convívio paradoxal com o ensino de leitura e escrita. Cadernos de Estudos Linguísticos, 31, 127-143. |
[8] | Koch, I. V. (1995). Aquisição da escrita e textualidade. Cadernos Cedes, 29, 109-117. |
[9] | Koch, I. V. (2000). O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto. |
[10] | Koch, I. V. (2001). A coesão textual (15th ed.). São Paulo: Contexto. |
[11] | Koch, I. V., & Travaglia, L. C. (1996). A Coerência Textual (7th ed.). São Paulo: Contexto. |
[12] | Lacerda, C. B. F. (1995). Inter-relação entre oralidade, desenho e escrita: O processo de construção do conhecimento. São Paulo: Cabral Editora. |
[13] | Luria, A. R. (1988). O desenvolvimento da escrita na criança. In L. Vygotsky, A. R. Luria, & A. N. Leontiev (Eds.), Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (pp. 143-189). São Paulo: ícone Editora. |
[14] | Marcuschi, L. A. (2001). Da fala para a escrita: Atividades de retextualização (3rd ed.). São Paulo: Cortez. |
[15] | Mayrink-Sabinson, M. L. T. (2001). O papel do interlocutor. In M. B. Abaurre, R. S. Fiad, & M. L. Mayrink-Sabinson (Eds.), Cenas de aquisição da escrita: O sujeito e o trabalho com o texto (2nd ed., pp. 117-151). Campinas, SP: Mercado de Letras. |
[16] | Nemirovsky, M. (2002). O ensino da linguagem escrita. Porto Alegre: Artmed. |
[17] | Panhoca, I. (2002) O grupo terapêutico fonoaudiológico e sua articulação com a perspectiva histórico-cultural. In C. B. F. Lacerda, & I. Panhoca (Eds.), Tempo de Fonoaudiologia III (pp. 15-24). Taubaté: Cabral. |
[18] | Panhoca, I. (2004) Grupo terapêutico-fonoaudiológico: Refletindo sobre esse novo fazer. In L. P. Ferreira, D. M. Beffi-Lopes, & S. C. O. Limongi (Orgs.), Tratado de Fonoaudiologia (pp. 1054-1058). São Paulo: Roca. |
[19] | Possenti, S. (2002). Sobre a natureza dos erros, especialmente os de grafia. In A. C. B. Lodi, K. M. P. Harrison, & S. R. L. Campos (Org.), Letramento e minorias (pp. 27-46). Porto Alegre: Mediação. |
[20] | Rojo, R. H. R. (1994). Prefácio. In: A. T. B. C. Dauden (Org.), A criança e o outro na construção da linguagem escrita. São Paulo: Pancast. |
[21] | Rojo, R. H. R., & Cordeiro, G. S. (2004) Apresentação: Gêneros orais e escritos como objetos de ensino: Modo de pensar, modo de fazer. Gêneros orais e escritos na escola (pp. 7-20). Campinas, SP: Mercado de letras. |
[22] | Schneuwly, B., & Dolz, J. (2004). Os gêneros escolares: Das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In R. Rojo, & G. S. Cordeiro (Eds.), Gêneros orais e escritos na escola (pp. 71-91). Campinas, SP: Mercado de Letras. eww141124lx |
[23] | Silva, A. (1991). Alfabetização: A escrita espontânea. São Paulo: Contexto. |
[24] | Smolka, A. L. B. (1988). A criança na fase inicial da escrita: A alfabetização como processo discursivo. Campinas: Ed. da UNICAMP. |
[25] | Smolka, A. L. B. (2000). A criança na fase inicial da escrita: A alfabetização como processo discursivo (9th ed.). Campinas: Cortez. |
[26] | Tfouni, L. (1997). Letramento e alfabetização. São Paulo: Cortez. |
评论
发表评论