Read full paper at:
http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?PaperID=51334#.VGRyvmfHRK0
http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?PaperID=51334#.VGRyvmfHRK0
Author(s)
1Prefeitura Municipal de Canoas, Secretaria Municipal de Educação, Canoas, Brazil.
2Governo do Estado do Rio Grande do Sul, Secretaria Estadual de Educação, Canoas, Brazil.
3Universidade Luterana do Brasil, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Canoas, Brazil.
4Bolsista PNPD/CAPES, Canoas, Brazil.
2Governo do Estado do Rio Grande do Sul, Secretaria Estadual de Educação, Canoas, Brazil.
3Universidade Luterana do Brasil, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Canoas, Brazil.
4Bolsista PNPD/CAPES, Canoas, Brazil.
The main objective of this paper is to describe the
process of integration of the disciplines of arts and sciences through
poems written by pupils of a public school in southern Brazil. First,
the teachers wrote and read a poem in classroom for pupils of the fifth
to eighth grade. After, pupils wrote a poem about science subjects,
aiming to improve the learning of concepts of physics, chemistry, and
biology inspired by their own poetic vision on science and nature. The
results address the work to improve the utilization of poetry in
learning science, contributing to the development of an
interdisciplinary method integrating different sources of knowledge and,
mainly, students, teachers, and learning.
KEYWORDS
Cite this paper
Barbosa, L. , Fonseca, B. , Dal-Farra, R. and Lopes, L. (2014) Teaching Science Education with Poetry. Creative Education, 5, 1745-1749. doi: 10.4236/ce.2014.519195.
[1] | Bachelard, G. (1994). O Direito de sonhar (4th ed.). Rio de Janeiro: B.Brasil. |
[2] | Faria. C. O. (1998). Redação matemática: A comunicação como mediadora na formação de conceitos matemáticos. Inter-Ação, 22, 12-32. |
[3] | Fazenda, I. (2008). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Editora Cortez. |
[4] |
Galvão, C. (2006). Ciência na
literatura e literatura na ciência. Interacções, 3, 32-51.
http://repositorio.ipsantarem.pt/bitstream/10400.15/225/1/C3.pdf |
[5] | Moreira, I. C. (2002). Poesia na sala de aula de ciências. A literatura poética e possíveis usos didáticos. Física na Escola, 3, 17-23. |
[6] | Prigogine, I. (1991). A Nova Aliança. Brasília: Editora Universidade de Brasília. |
[7] |
Santos, M. B. S. (2001)
Escrever, para quê?! A redação mediando a formação de conceitos.
Inter-Ação, 26, 1-16.
http://www.revistas.ufg.br/index.php/interacao/article/view/1605/1561 |
[8] |
Silva, A. A., & Reigota, M.
(2010). Ciência e poesia em diálogo: Uma contribuição à educação
ambiental. Quaestio, 12, 139-153.
http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=quaestio&page=article&op=view&path%5B%5D=196&path%5B%5D=196 |
[9] |
Zanetic, J. (2006). Física e
literatura: Construindo uma ponte entre as duas culturas. História,
Ciências, Saúde, 13, 55-70.
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702006000500004 eww141113lx |
评论
发表评论